С Решение № 601 на Министерски съвет от 17 август 2022 година на основание чл. 38, ал. 6 и чл. 39, ал. 5 от Закона за предучилищното и училищното образование за приемане на Списък на иновативните училища в Република България за учебната 2022/2023 година, Основно прогресивно училище 2 – Варна получи статут на иновативно училище.
РЕЗЮМЕ НА ИНОВАЦИЯТА
за ЧОУ ПРОГРЕСИВНО ОБРАЗОВАНИЕ 2 – ВАРНА,
населено място: ВАРНА,
община: ВАРНА,
код по НЕИСПУО: 400065,
ОБЛАСТ ВАРНА
Начало на предложената иновация: 2022/23 учебна година
Край на дейностите на предложената иновация: 2025/26 учебна година
Мотиви за предложената иновация
Математическата грамотност е една от ключовите компетентности в Европейската референтна
рамка за ключовите компетентности.
Резултатите по математика на българските ученици в PISA са по-ниски от средните резултати за
изследването. По-ниска е и мотивацията им да изучават математика.
Резултатите по математика на четвъртокласниците в TIMSS са по-високи, но бележат спад през
2019 г. спрямо предходния етап през 2015 г.
JUMP Math адресира значителна част от проблемите при изучаването на математика. Тя
представя учебното съдържание по забавен и достъпен за учениците начин. Прилага
диференциран подход според темпото и индивидуалните потребности на учениците и
формира нагласа, че всяко дете може да постигне успех. Изисква прилагането на подходи на
активното учене и учене чрез изследване.
Цел на иновацията:
Основна цел е повишаване на качеството на образованието в училището.
Цели, свързани с учениците:
•повишаване на академичните резултати
•повишаване на мотивацията и интереса към математиката
•развиване на умения за критично мислене и решаване на проблеми
•осъзнаване на ролята на математиката и приложимостта в ежедневието
•намаляване на стреса и безпокойството породени от неспособността на отделни
ученици да усвоят и разберат учебния материал по математика
Цели, свързани с учителите:
•Повишаване на удовлетвореност от работата и постигнатите резултати
•Повишаване на квалификацията на учителите за преподаване на математиката по
начин, който стимулира интереса и мотивацията на учениците, както и задълбоченото
разбиране на изучаваните математически понятия и концепции.
Описание на иновацията
JUMP Math (https://jumpmath.org/ca/) е система за преподаване на математика, която извежда
като основна ценност развитието на потенциала на всяко дете. Постига целите си, като
насърчава разбирането на математическите понятия и концепции, осъзнаването на тяхната
приложимост в ежедневието и интереса към математиката. Основава се на най-новите
изследвания от областта на когнитивната наука и добрия международен опит. Предлага
уникална комбинация от методи на преподаване, благодарение на които се постига
задълбоченост, постепенно надграждане на учебното съдържание, системно измерване и
управление на напредъка на учениците.
JUMP Math стартира през 1998 г. и бързо набира последователи и съмишленици сред
математици, педагози и когнитивисти. Днес JUMP Math е призната за образователна иновация
и се радва на широка популярност в световен мащаб, а от 2010 г. и в България.
Целевата група на иновацията са учениците в начален етап на обучение и техните учители.
Активно ще бъдат ангажирани и родителите, като част от политиката на училището за
създаване на родителска общност, участваща във формирането и осъществяването на
училищните политики. Продължителността на иновацията е 4 години.
Иновацията ще е внедрена успешно, ако постигнем:
Очаквани резултати от иновативния процес
Резултати за педагогическия персонал:
Очакваните резултати са на годишна база и са валидни за целия период на иновацията.
Резултати за учениците:
Очакваните резултати са валидни за целия период на иновацията.
1. Усвоени знания и умения на ниво учебни програми и постигнат напредък в академичната подготовка на учениците по математика
2. Повишена мотивация и интерес на учениците да изучават математика
3. Понижени нива на тревожност и страх от допускане на грешки при
изучаването на математика
4. Развити умения за критично мислене и решаване на проблеми
5. Изградени умения за целеполагане в учебен контекст и структурирана работа самостоятелно и в група
6. Формирани умения за екипна работа, толерантност при общуването и уважение към другите.